Wednesday 5 May 2010

Grävskopor och söta män från 090630

Huset skakar, vilket uppvaknande, ja just det, idag skulle det komma en grässkopa hit för att skala av gräsmattan, men vänta lite, vad är klockan? 5:30! Det var just en snygg tid att rulla in i trädgården på. Och Levis som sov så gott, vaknade...

Som vi har funderat runt denna gräsmatta. I flera år! Min man vill en sak och jag en annan, men vi har gjort en enkel uppdelning. Jag bestämmer hur det ska se ut inomhus så bestämmer maken om det som berör trädgården. Sedan bestämmer jag också vad barnen ska heta så därför kan jag också vara extra genrös och överge min bestämmanderätt däremellan (om petitesser, typ om löken ska vara smått eller stort hackad). Men nu handlar beslutet om en massa pengar, si så där en 30 000! Problemet med vår gräsmatta - förutom alla maskrosor, klöver och tistlar – är att den är för hög, precis, för HÖG!! Rabatterna runtomkring ligger 10-20 cemtimeter lägre än självaste gräsmattan . Man hade kanske kunnat strunta i det och bara med övertygelse gått rakt över gräsmattan (utan att ramla ner) med bestämda steg lallandes ”jo, så här ska det vara, nytänkande men vare sig estetiskt eller värst vidare funktionellt”, eller också gör man som vi gör nu... börjar om med ny gräsmatta. Jag hade dock tänkt lalla på ett tag till!

Maken gör gärna saker själv. Han är händig som få och hade lätt kunnat fixa gräsmattan och resultatet hade säkert också blivit jämnare, rakare och mer noggrant, men... då hade det också varit det enda vi (han) gjort i sommar.

Jag tycker det är lite kämpigt med folk så nära inpå, intimt på nåt sätt, sedan visst, det hade varit enklare om de inte varit så förbaskat söta allihop. Tänk dej, fyra 20-25 åringar som alla ser ut ungefär som Björn Gustavsson eller iallafall hans kompisar (utifall att de nu skulle vara lika söta). Klart det känns lite ”kämpigt” att gå härinne då och glutta. Tack och lov att vi bor på andra våningen, mitt gluttande blir inte lika tydligt då. Det var inte bara jag som ”upptäckt”grabbarna, det gjorde min dotter också. Hon blev kär i en med en gång! ”Nu är jag kär i tre!” utbrast hon, norske Fairytalekillen, Måns Z och denne grävmaskinskille och jag ska väl bara vara tacksam. Om det håller i sig kan ju tjusiga gener blanda sig in i familjen.

Söta men ack så sega... de väntar på en lastbil med skopa som ska komma ena stunden för att nästa stund vänta på en annan lastbil som ska komma med matjord... och i väntan sitter de i vår trädgård.

Barnen har delat ut pärlplattor till dem och Elton föreslog att de kunde få låna en kortlek att leka med medan de väntar. En kommentar som verkar i all välmening då den kommer från barnamun men som skulle ha en helt annan betydelse om den läckte ut från den vuxnes läppar. Vi betalar för de timmar de är här, oavsett om de bara väntar eller inte, och visst, synen är trevlig men det är ett dyrt skådebröd.

Men idag har värmen kommit mej tillgodo – grabbarna i trädgården tycker också det är varmt! :-) Vi betalar ju iallafall 30 000 och idén var min makes!

No comments:

Post a Comment