Wednesday 5 May 2010

Varmt från 090625

Idag har det varit varmt, riktigt varmt. Varmt var det igår med och i mogron kommer det att bli varmt igen. Jo, visst har man väntat, men det finns ju gränser även för värmen, och för mej. Jag fungerar inte i värme utan blir mest bara vresig och samtidigt stressad för hur jag ska ”ta tillvara på värmen” för det kan ju faktiskt vara över i morgon, ja, vi kan ju helt hypotetiskt faktiskt just i denna stund uppleva vår sista sommardag för denna säsong, och om vi har riktigt otur så även för hela livet. Vem vet i dessa klimathysteriska tider hur det kommer att bli – så det gäller att passa på... med vad då? Att svettas? Att dricka vatten med isbitar i? Att gå naken i trädgården utan att frysa? Jo det gäller att passa på... för tänk om... (vad då??)

Idag åkte jag och barnen till en sjö och jag har gett mej en klapp på axeln för detta (jag gillar inte att bada själv, tycker det är mäckigt med sandiga handdukar, krångliga baddräkter och med barn (mina) som skakar av sandiga handdukar rakt på alla andra badgäster. Men vi gjorde det, åkte till en sjö, och jag hittade, och fick beröm av barnen. Annars brukar jag snurra runt ett slag innan jag hittar en parkeringsplats där jag kan stanna bilen för att ringa min man och fråga hur jag ska köra (alternativt lite smått ynkligt fråga: ”När slutar din dag älskling, kan du ta bussen och komma och möta upp mej för jag vägrar att ge mej ut på vägarna igen, snyft, snyft).

Egentligen undrar jag varför vi for iväg. Ingen av barnen ville och jag gillar inte att bada när vattentemperaturen understiger 30 grader. Men bad hör sommaren till och det gäller ju att passa på, eller hur?

Det ska bli så skönt när även min man får semester, nu är det bara en dag kvar och även om jag tar mej ut och iväg med barnen – jag tror många tyckte jag var oansvarlig idag när jag var vid en sjö med fyra barn, de flesta kommer där en hel skock, barn med mamma och pappa och med farfar och med mormor. Sedan kom det också barn med bara farfar och farmor, och visst har mina barn både farfar, farmor och mormor och morfar, men... men... så kan det också vara – så blir det ju lite också därefter.

Rörelsefriheten ökar ändå med två vuxna. Idag kunde jag inte simträna med Nova trots, ”snälla snälla mamma” eftersom Levis älskade att springa fort på bryggan! Det mest ”oansvarliga” jag gjort var att åka till Universeum själv med mina barn. Det brukar inte vara några problem men jag har heller inte tidigare träffat in dagen när de flesta av Göteborgs stads skolor har lovdag! Levis låg då fortfarande i vagnen så honom visste jag vart jag hade men han var också den enda många gånger. Elton hittade jag till slut i en tunna när jag precis var på väg till att anmäla honom försvunnen. Jag kan fortfarande fundera på hur han kom in i den där tunnan. Någon måste ha lyft i honom, han var alltför liten för att få till den manövern själv.

Den stora behållningen på stranden idag var ändå Wiggos kommentar: ”Mamma, jag har blivit så stor nu att jag tycker om att titta på söta tjejer!” Underbart, tänk vad mycket han nu har att glädjas av, skulle man kunna tro... på fyra timmar hittade han bara två söta tjejer.

Killen är lika kräsen som sin far!

No comments:

Post a Comment